۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۸

اپرای عاشورا؛ 72 دقیقه نمایش پرکشش/ همنشینی آواها و نواها

اپرای عاشورا؛ 72 دقیقه نمایش پرکشش/ همنشینی آواها و نواها

شیراز - خبرگزاری مهر: اپرای عروسکی عاشورا در اولین اجرای خود در شیراز 72 دقیقه نمایش پرکشش را برای مخاطبان و بیننده های خود رقم زد، لحظاتی که تماشاگر احساس خستگی نکرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این اپرای آیینی که برای شش شب در شیراز به صحنه می رود در شب نخست پذیرای خبرنگاران و عکاسان رسانه ها بود تا نمایندگان افکار عمومی در شبی به یادماندنی ابعاد تصویری این اپرا را در رسانه ها بازتاب دهند تا مخاطبان با ذهنی آماده به دیدار عروسک هایی بیایند که بازی شان دست کمی از بازیگران زنده ندارد.

هنوز تعزیه از جایگاه والایی برخوردار است

گرچه این سنت همیشگی بهروز غریب پور است که پیش از به صحنه رفتن هر اپرایی چه آنجا که مولانا را به صحنه آورد و چه آن گاه که حافظ شیرازی را در جمع مردم شیراز برای نخستین بار به صورت نمایشی باورپذیر کرد مختصری از تاریخ نمایش های آیینی را بازگو کند، از این رو در شب نخست اجرای اپرای عروسکی عاشورا هم این سنت را حفظ کرد و با ستودن آنها که این هنر را در طول نزدیک 500 سال حفظ و سینه به سینه انتقال دادند آمادگی تماشاگران اپرا را فراهم کند تا یکبار دیگر ثابت کند مخاطب برایش از جایگاه والایی برخوردار است حال می خواهد این مخاطب از جنس رسانه باشد یا تماشاگری عامی.

اپرای عروسکی عاشورا برخلاف دیگر اپراهایی که در چندسال گذشته پا به شیراز و صحنه تالار حافظ نهاده است از جنبه های تصویری بیشتری برخوردار بوده و گرچه مانند اپراهای مولانا و حافظ از تنوع و تعدد شخصیت بیشتری برخوردار نیست، اما به اذعان غریب پور به واسطه ی ارتباط حسی و عاطفی بازی دهندگان و صحنه گردانان گروه نمایشی آران از پختگی بیشتری بهره برده است.

وقتی که نخستین پرده این اپرا بالا می رود به یکباره مخاطبان آثار پیشین غریب پور نوعی همسانی شخصیت راوی را به تماشا می نشینند که انگار بار دیگر عروسک حافظ یا مولانا صحنه گردان اپرای وی هستند، اما این راوی دیگری است که شاید امضای کار غریب پور بر آثار نمایشی گروه آران نشسته است.

همنشینی آواها و نواها ادامه دارد

همنشینی آواها و نواها در اپرای عروسکی عاشورا به اندازه دیگر آثاری که از وی در شیراز به صحنه رفته از ویژگی هایی است که دست کم در اجرای نخستین این اپرا هر بیننده ای را مجذوب خود می کند و این در کنار بازی ها و جلوه های ویژه و طراحی صحنه از دیگر نشانه های خاص این نمایش آیینی است.

هنوز دیگر پرده های این نمایش بالا نرفته که جنب و جوش عکاسان خبری به اوج خود رسیده است و نگرانی از پر شدن کارت حافظه هم مانعی بر این تلاش در ثبت صحنه ها نمی شود، زیرا این اپرا به مراتب از اپرای مولانا و حافظ تصویری تر و بصری تر است.

از این جهت که اپرای عروسکی عاشورا به لحاظ زمانی و تعداد عروسک و خوانندگان به نوعی است که کمتر تماشاگری را خسته می کند و این در حالی است که اگر جنبه های تعزیه گونه این نمایش به شیوه  سنتی ارایه می شد هیچگاه از کششی اینگونه برخوردار نمی شد، گرچه صداها به شیوه ی ضبط رادیویی یا اصطلاحا "پلی بک" آماده شده و حضور خوانندگان به صورت زنده احساس نمی شود، اما هنوز این شیوه نمایشی نشان می دهد می توان با نگاهی نو نمایشی هرچند سنتی را تازه کرد.

72 دقیقه کشش نمایشی

اپرایی که بدون هیچ تعمدی تنها به خاطر ارادتی که گردانندگان آن به حماسه عاشورا در 72 دقیقه ارایه می شود به یمن 72 تن یاران امام حسین(ع) با 72 بازی دهنده و صحنه گردان پرده به پرده نگاه تماشاگر را به دنبال خود می کشد و آنگاه که تک به تک یاران کربلا به دست یزیدیان به شهادت می رسند هر بیننده ای را با اینکه از پایان ماجرا بارها باخبر شده بازهم می شود نگاه منتظر را در چشمانشان به روشنی دید که پرسش گونه به دنبال پایانی می مانند که از این اپرا ممکن است انتظار نرود.

این گونه است که با پایین آمدن واپسین پرده اپرای عروسکی عاشورا باز این شورش در خلق عالم به شیوه ای دیگر با زبانی نوتر چشمان تر عاشقان سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای او را با تصویری از عروج مسیح وار پیکر گلگون امام حسین(ع) به خاطر می سپارند تا بار دیگر این ارادت به خاندان امامت پایدار باقی بماند.

غریب پور در پایان شب نخست به صحنه رفتن اپرای عروسکی عاشورا در شیراز میان تشویق های حاضران و گروه نمایشی آران بدون کمترین گرد خستگی بر چهره، تک تک نمایندگان رسانه ها را با لبخندی بر لب بدرقه می کند و این لبخند وقتی بیشتر می شود که او در عین شگفتی تعداد پرده های این اپرا را فراموش کرده، چراکه پرده های حماسی عاشورا هیچگاه در طول تاریخ قابل شمارش نبوده است.

اپرای عروسکی عاشورا که از 27 آذرماه جاری در شیراز به صحنه رفته 5 شب دیگر در تالار حافظ  به اجرا در می آید. این اپرا محصولی از گروه نمایشی آران به سرپرستی بهروز غریب پور است.

کد خبر 2198887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha